Město Humpolec |
Návrh usnesení |
2. Zastupitelstva města |
konaného dne 14.12.2022 |
|
Plán financování obnovy vodovodů a kanalizací pro město Humpolec a jeho místní části na období 2023 až 2031 včetně.
předložený Plán financování obnovy vodovodů a kanalizací pro město Humpolec a jeho místní části Kletečná, Krasoňov, Lhotka, Petrovice, Plačkov, Rozkoš, Světlice, Světlický Dvůr, Vilémov platný od 1.1. 2023 do roku 2031.
1. vedoucímu odboru místního hospodářství
1.1. | zajistit potřebné podklady pro podepsání Plánu financování obnovy vodovodů a kanalizací města Humpolce a jeho místní části platný od 1.1. 2023 do 31.12.2031 a jeden výtisk poslat provozovateli vodohospodářského majetku města Humpolce. |
Předkladatel: | Ing. Petr Machek, Město Humpolec, tel. , petr.machek@mesto-humpolec.cz |
Zpracovatel: | Josef Jůzl, Odbor místního hospodářství, tel. 565518190, josef.juzl@mesto-humpolec.cz |
Vyjádření: | |
Na vědomí: | |
Předpokládaná doba trvání: | 00:05 |
Text důvodové zprávy: | |
Na základě ustanovení zákona 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu ve znění pozdějších zákonů a v souladu s ustanovením vyhlášky č. 428/2001 Sb., v platném znění a její přílohy č. 18, je vlastník vodovodu a kanalizace povinný zpracovat a schválit Plán obnovy vodovodů a kanalizací. Město Humpolec, jako vlastník vodovodů a kanalizací zajišťuje správu a provozování této infrastruktury firmou VODAK Humpolec, s.r.o. na základě uzavřené nájemní smlouvy a jejího Dodatku č. 12 z roku 2013. Plán financování a obnovy (dále jen PO) má město zpracovaný na období 2013 až 2022 včetně. Tento plán je na období 10 ti let a je proto nutné nyní schválit nový PO. Tento nový plán je zpracovaný opět na období 10 ti let a to s platností od roku 1.1. 2023. Návrh PO je zpracovaný provozovatelem v souladu splanou legislativou a podle vydané metodiky MZe týkající se postupu a zpracování. PO vychází z majetkové evidence vlastníka a pro výpočet je možné použít dvou variant. Jedna varianta je rovnoměrná tvorba podle stáří a druhá zvaná odložená podle stáří, ale stav majetku vyjádřený v % je menší jak 50 let. Tato druhá varianta je podle zpracovatele PO pro město nevýhodná nebo nevhodná, protože finanční náklady na obnovu jsou ještě vyšší jak při použití tvorby prostředků rovnoměrnou metodou podle stáří. Podstatnou změnou při zpracování PO oproti minulému je stanovení doby tak zvané akumulace prostředků v počtu roků životnosti materiálů. V současné době je tato doba pevně stanovena a není možné, jako při zpracování PO pro minulé období, si tuto dobu sami odvozovat. Tento PO je zpracovávaný z důvodu zajištění dobré a správné údržby infrastruktury vodovodů a kanalizací (včetně ČOV), pro zajištění dodávky pitné vody a odvádění odpadních vod a vytváření finanční rezervy na její obnovu. Součástí PO je soupis majetkové evidence, jak pro město Humpolec, tak pro jeho místní části a vlastní výpočet finančních prostředků, které jsou potřebné vytvářet pro jednotlivé roky je uveden v tabulce. Tyto finanční prostředky uvedené pro jednotlivé roky musí vlastník vodohospodářské infrastruktury investovat to obnovy nebo vytvářet rezervu. Tyto finanční prostředky se vytváří následně v každém kalendářním roce v rámci stanovení ceny vodného a stočného (kalkulace ceny vodného a stočného). Podle zpracovaného návrhu PO je pro rok 2023 třeba do obnovy u vodného vložit finanční částku ve výši 6,25 mil. Kč a u stočného pak částku ve výši 16,45 mil. Kč. Co se týká naplnění PO stanovené podle této tabulky pro rok 2023, tak máme v rozpočtu města plánované stavby, opravy a rekonstrukce, které naplňují podstatu PO (například oprava vodovodu a kanalizace ulice Mánesova a rekonstrukce kanalizace a vodovodu ulice Na Kasárnách - Pražská, I. etapa). Dále pro zajištění plnění tohoto PO je důležité, že u vodného není třeba řešit navyšování ceny pro odběratele. U stočného je pro naplnění finančního krytí PO třeba navýšit stočné vždy o 1 Kč/m3 a to již pro rok 2023. Samozřejmě, že ceny vodného a stočného dále ovlivňují ostatní náklady, jako je např. nákup pitné vody, další opravy a investiční akce navrhované městem do rozpočtu a také náklady na správu vodohospodářského majetku města - náklady provozovatele. Jedná se o poměrně důležitý dokument z pohledu vodního hospodářství respektive obnovy tohoto majetku. K projednání tohoto dokumentu bude pozván i zástupce provozovatele , zároveň i jako zpracovatele tohoto dokumentu k podání doplňujících odborných vysvětlení. |
|
Materiál obsahuje: | Příloha -
Plán obnovy 2023_2031 (Veřejná) Příloha - PO - sdělení provozovatele (Veřejná) Příloha - PO 2013 a.pdf (Veřejná) Příloha - Vyjádření vlastníka infrastruktury k Plánu obnovy (Veřejná) |
Materiál projednán: | |
Přizváni: |