Město Humpolec
Návrh usnesení
22. Zastupitelstva města
konaného dne 15.12.2021

Schválení Střednědobého plánu sociálních služeb pro region Humpolecka na období let 2022 - 2024

Schválení aktualizovaného Střednědobého plánu sociálních služeb pro region Humpolecka na období let 2022 - 2024 zpracovaného a aktualizovaného v součinnosti s Krajem Vysočina, s metodickou pomocí firmy ACCENDO - centra pro vědu a výzkum, z.s., Ostrava.


I. Zastupitelstvo města schvaluje

aktualizovaný Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb pro region Humpolecka na období let 2022 - 2024.

II. Zastupitelstvo města ukládá

1. vedoucímu OZSV
1.1.

seznámit se Střednědobým plánem rozvoje sociálních služeb pro region Humpolecka starosty obcí v ORP, veřejnost, postoupit jej Kraji Vysočina k implementaci do střednědobého plánování rozvoje sociálníh služeb kraje Vysočina. 

Termín: 31.12.2021



Karel Kratochvíl
starosta města
Ing. Vlastimil Brukner
místostarosta
Předkladatel:Mgr. Alena Kukrechtová
Zpracovatel:Ing. Josef Fiala, Odbor zdravotnictví a sociálních věcí
Vyjádření:
Na vědomí:
Předpokládaná doba trvání:00:05
Text důvodové zprávy:

V roce 2019 zpracovala MAS ve spolupráci s Městem Humpolec jako zadavatelem, poskytovateli soc. služeb a Krajem Vysočina již druhý Střednědobý plán rozvoje soc. služeb pro region Humpolecka na období na období 2019 -2021. Celý proces komunitního plánování a zpracování trval necelé dva roky. Schválen byl  Zastupitelstvem města Humpolec pod č. usnesení  93/6/ZM/2019 ze dne 26.6.2019.

Z výše uvedeného vyplývá, že v tomto roce platnost Střednědobého plánu rozvoje soc. služeb končí a byla nutná minimálně revize a aktualizace tohoto plánu, nebo vytvoření plánu nového. Kraj Vysočina, který má povinnost vytváření plánu rozvoje soc. služeb ze zákona (z. č.108/2006 Sb., o sociálních službách) a jehož střednědobému plánu v tomto roce také končí platnost navázal v rámci svého projektu spolupráci s ACCENDO - Centrum pro vědu a výzkum, z.ú., Ostrava  a nabídl Městu Humpolec stejně jako dalším ORP v kraji metodickou pomoc při komunitním plánování soc. služeb s tím, že výstupy z něj  budou podkladem pro plánování soc. služeb na úrovni kraje. 

Při vlastním plánování a spolupráci s metodikem a Krajem Vysočina vyplynuly tyto základní atributy:

- plánování by mělo probíhat ve stejném časovém rámci jako plánování Kraje Vysočina - v tříletých cyklech s tím, že po domluvě v rámci individuální konzultace by mělo probíhat vždy střídání po třech letech - zhodnocení a revize stávajícího plánu a po dalších třech letech nové komunitní plánování,

- po vzájemné dohodě byla provedena zejména revize a zhodnocení stávajícího plánu rozvoje soc. služeb s následným schválením aktualizovaných výstupů v prosinci 2021 zastupitelstvem města.  Během roku proběhly kulaté stoly na různá témata v oblasti sociálních služeb, např. financování, dostupnost soc. služeb, kvalita, demografický vývoj, atd.. Accendo poskytlo městu součinnost, metodiku, pomoc při zpracování některých oblastí (analytická část). Dotazníková šetření proběhla v omezeném počtu 15-20 respondentů prostřednictvím poskytovatelů sociálních služeb, a to i z důvodu covidové situace, veřejná projednání proto neproběhla.

- pracovní skupiny byly dle cílových skupin vytvořeny dvě:

       1. Senioři a zdravotně postižení,

       2. Rodiny s dětmi, nezaměstnaní, lidé v nepříznivé životní situaci.

Výstupy z komunitního plánování:

1. Nepodařilo se zrealizovat rozšíření soc. služeb ve městě o Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, a to z důvodu nesouhlasu Kraje Vysočina s rozšířením krajské sítě sociálních služeb o tuto službu v roce 2021. Důvodem byl finanční propad v rozpočtu kraje zejména u pobytových sociálních služeb - příspěvkových organizací kraje. Proto nebyla tato služba s následnou povinností spolufinancování ze strany Kraje Vysočina akceptována. Na základě opakovaných osobních jednání s představiteli Odboru sociálních věcí Krajského úřadu kraje Vysočina předpokládáme realizaci nízkoprahu v roce 2022, kdy i nadále jednáme s Oblastní charitou Havlíčkův Brod jako s potencionálním poskytovatelem této služby. Stále rezervujeme nebytové prostory pro tuto službu a předpokládáme i nadále finanční podporu této služby v příštím roce. Realizaci nízkoprahu považujeme za prioritní patření, a to i z důvodu zkušeností OSPOD v covidovém období a při distanční výuce, kdy více než v minulosti se projevilo závadové chování dětí a mladistvých. Kromě sociálního aspektu je zde položen důraz i na prevenci kriminality a sociálně patologických jevů u dětí a mládeže ve městě. 

2. Před Městem Humpolec dále stojí úkol spolupracovat s Fokusem Vysočina z.ú. na vybudování Centra duševního zdraví v Pelhřimově v rámci deinstitucionalizace psychiatrické péče, kdy role města bude spočívat zejména v zajištění bydlení pro osoby chronicky duševně nemocné z Humpolce navracející se s PN a v koordinaci sociální práce několika subjektů s těmito klienty.

3. Velkým tématem do budoucna se na základě výstupů z komunitního plánování, tak i osobních jednání na krajském odboru sociálních věcí jeví posílení kapacit terénních sociálních služeb - pečovatelské služby a osobní asistence pro seniory u stávajících dvou poskytovatelů (Oblastní charity Havlíčkův Brod a Včelky sociální služby o.p.s. Beroun) jako prevence proti někdy předčasnému umísťování seniorů do pobytových sociálních služeb, kdy by celodenní možnost zajištění služeb umožnila pokračování života seniorů v domácím přirozeném prostředí. 

4. Z komunitního plánování vyplynuly i další úkoly zejména v oblasti bydlení pro mladé - startovací byty pro děti navracející se z ústavní výchovy, mladé rodiny s dětmi, matky samoživitelky (otce samoživitele) v obtížné životní situaci. Dále posílení odlehčovacích služeb v pomoci pečujícím osobám.

5. Z dotazníkových šetření pak vyplynulo kladné hodnocení Města Humpolec ze strany poskytovatelů sociálních služeb jak v oblasti spolupráce, předávání informací, tak i financování sociálních služeb zejména s novým systémem dotačního řízení.

Podstatné pro další období bude sledování ekonomické situace státu potažmo i kraje a obcí u příjmové strany rozpočtu v důsledku poklesu ekonomiky spojené s COVID_19, kdy jako základní prioritu spatřujeme především v zachování stávajících sociálních služeb ve stejném rozsahu a kvalitě. I z aktualizace SPRSS nevyplynula zásadní potřeba s vyjímkou nízkoprahového zařízení pro děti a mládež počet sociálních služeb ve městě působících navyšovat, základní fungující síť je vytvořena. V případě minoritních specifických potřeb lze jednotlivé případy klientů řešit externím poskytovatelem (aktuálně např. Ranou péčí České Budějovice), případně na řešení konkrétního případu spolupracovat s Krajem Vysočina. v rámci projektu sociálně-zdravotního pomezí.

Kromě schválení plánu zastupitelstvem města Humpolec bude SPRSS na období 2022 - 2024 projednáno valnou hromadou MAS pro splnění územní legitimity a vystupy zaslány starostům obcí v ORP na vědomí a Kraji Vysočina k další implementaci do svého střednědobého plánu rozvoje soc. služeb.

 

  

Materiál obsahuje:Příloha - SPRSS 2022-2024 (Veřejná)
Materiál projednán:
Přizváni: