19
Město Humpolec
Návrh usnesení
55. Rady města
konané dne 4.6.2025

Návrh organizačních změn Odbor životního prostředí a PP, Stavební úřad, Odbor tajemníka MěÚ a ODSH

I. Rada města schvaluje

s účinností od 1.9.2025 navýšení celkového počtu zaměstnanců města Humpolec zařazených do Městského úřadu Humpolec na 70 zaměstnanců. 

II. Rada města schvaluje

následující návrh organizačních změn v rámci Městského úřadu v Humpolci:

1. vytvoření dvou funkčních míst a jejich začlenění do gesce Oddělení právní podpory a přestupkového řízení Odboru tajemníka MěÚ pro výkon agend spojených s vyhodnocováním a administrací přestupků z úsekového měření, a to na dobu určitou do 31.12.2027. 

2. převod jednoho funkčního místa z Odboru životního prostředí a památkové péče - agendy vodoprávní řízení do gesce Stavebního úřadu a převedení  výkonu agendy speciální stavební úřad vykonávaný v rámci Odboru dopravy a silničního hospodářství do kompetence pracovníka převáděného na Stavební úřad.  

3. vytvoření nového funkčního místa pro agendu památkové péče a historie města a jeho začlenění do gesce Odboru životního prostředí a památkové péče.  

 

III. Rada města ukládá

vyhotovit nový Organizační řád Městského úřadu Humpolec, zohledňující schválené změny v organizační struktuře úřadu a kompetencích.

IV. Rada města doporučuje

zastupitelstvu města schválit příslušné rozpočtové opatření pro rok 2025 zohledňující schválené organizační změny. 


Předkladatel:Mgr. Jiří Fiala, Odbor tajemníka MěÚ, tel. 585518120, jiri.fiala@mesto-humpolec.cz
Zpracovatel:Mgr. Jiří Fiala, Odbor tajemníka MěÚ, tel. 585518120, jiri.fiala@mesto-humpolec.cz
Vyjádření:
Na vědomí:
Předpokládaná doba trvání:00:10
Text důvodové zprávy:

Zákonný přesun dalších kompetencí a postupný nárůst činností v rámci jednotlivých agend vykonávaných městským úřadem Humpolec přináší  i další požadavky na změny organizační struktury úřadu a v některých případech i nárůst počtu zaměstnanců.

 

1. První organizační změnou spojenou s  nárůstem počtem zaměstnanců úřadu je plánované spuštění projektu úsekového měření v místní části Rozkoš. V průběhu měsíce července a srpna 2025 by mělo být zařízení nainstalováno a po kalibraci i uvedeno do rutinního provozu. Vyhodnocení  údajů o spáchaných přestupcích a jejich postoupení do následného řízení bude zajištěno strážníky Městské policie Humpolec. Dle zkušeností z předcházejícím výkonem agend úsekového měření pro dálnici D1 bude nezbytné navýšit počet zaměstnanců úřadu o 2 funkční místa (pro dálnici D1 jsme navyšovali o 3 FM). Jejich zařazení by mělo být v rámci Oddělení právní podpory a přestupkového řízení Odboru tajemníka. Požadavek je navýšit počet zaměstnanců pro výkon agendy s platností od 1.9.2025 na dobu určitou, a to předběžně do konce roku 2027. Po každoročním vyhodnocení četnosti přestupků bychom se mohli k potřebným počtům zaměstnanců pro následující období vrátit později. Pro zajištění bude třeba navýšit prostředky na platy zaměstnanců příslušným rozpočtovým opatření, a to pro 9. platovou třídu a předpokládaný střední platový stupeň tj. 6 PS ve výši 30 tis. Kč hrubého. To představuje pro zbývající část roku 2025 částku 30x4x2=240 tis. Kč. Tyto prostředky nám určitě bohatě vynahradí předpokládané příjmy z pokut za úsekového měření.  

 

2. Druhou organizační změnou, která si nevyžádá jakékoli navýšení počtu zaměstnanců ani nebude mít nároky na navýšení rozpočtu na platy je organizační převedení agend spojených s obecným stavebním úřadem podle nového Stavebního zákona. Zatím byly tyto pro naše město a celé ORP velmi důležité kompetence výkonu státní správy ve všech oblastech stavebního řízení vykonávány na třech odborech našeho úřadu. Na Stavebním úřadě pro obecný stavební úřad a na dvou speciálních "stavebních" úřadech, a to pro vodoprávní řízení na Odboru životního prostředí a PP a pro dopravní stavby na Odboru dopravy a SH. Tato roztříštěnost se postupně ukázala, s ohledem na srozumitelnost pro investory a projektanty nyní již podle nového Stavebního zákona pouze obecného stavebního úřadu jako ne příliš vhodná. Navrhujeme proto zaměstnance, který se zabývá vodními stavbami převést do gesce odboru Stavební úřad a pro jeho plné profesní využití převést do náplně jeho agendy i řízení o dopravních stavbách. Tím by byl vyřešen problém srozumitelnosti a složitá koordinace všech staveb do jednoho odboru, tj. do podřízenosti vedoucího Stavebního úřadu. Zároveň vyřešíme i neúměrné množství vykonávaných činností v agendě "Silniční správní úřad", kde výkony dvojnásobně přesahují mediánové hodnoty na jednoho zaměstnance v porovnání s ostatními úřady, s kterými se porovnáváme v rámci Benchmarkingové inciativy (medián za 105 měst 257 úkonů za rok - za náš úřad je to 583 úkonů na zaměstnance). 

 

3. Třetím požadavkem na organizační změnu je navýšení počtu pracovníků v rámci agendy památkové péče, kterou vykonává v současné době náš Odbor životního prostředí a památkové péče, a to výhradně osobou jejího vedoucího Ing. Františka Kocmana. Kromě památkové péče (cca 0,6 úvazku) vykonává pan vedoucí i činnosti při koordinaci agendy při ochraně přírody a krajiny a měl by se věnovat i úkolům, které jsou spojené s vedením odboru o počtu šesti podřízených. Zvláště v koordinačních činnostech cítíme rezervy, které se v současném personálním stavu nedají uspokojivě pokrývat. Množství vykonávaných činností v agendě "Památková péče", kterou vykonává výhradně stávající vedoucího odboru opět téměř dvojnásobně přesahují mediánové hodnoty v porovnání s ostatními úřady, s kterými se porovnáváme v rámci Benchmarkingové inciativy (medián ze 105 měst je 224 úkonů za rok - náš údaj 436 výkonů za rok na zaměstnance). Nehledě na skutečnost, že památková ochrana si s navyšujícím počtem památkově chráněných nemovitostí a zvyšující se složitost jejich ochrany neustále narůstá. Nezanedbatelným důvodem k řešení jsou zatím nikým nezajišťované činnosti v oblasti péče o historie našeho města, výkon péče o naše i nové památkově chráněné budovy, nutnost zintenzivnění činnosti ve využívání dotačních titulů atd.  Navrhujeme proto přijmout jednoho odborného zaměstnance pro posílení v agendách památkové péče a historie našeho města a zařadit ho do gesce Odboru životního prostředí a památkové péče. Pro zajištění těchto činností bude třeba navýšit prostředky na platy zaměstnanců příslušným rozpočtovým opatření, a to pro 10. platovou třídu a předpokládaným středním platovým stupněm tj. 6 plat ve výši 35 tis. Kč hrubého. To znamená pro zbývající část roku 2025 35x4x=140 tis. Kč.     

Materiál obsahuje:Příloha - Převáděné kompetence vodoprávní úřad (Veřejná)
Příloha - Výkony agenda památkové péče 2024 (Veřejná)
Příloha - Výkony agendy Silniční správní úřad 2024 (Veřejná)
Příloha - Výkony agendy vodoprávní řízení 2023 (Veřejná)
Materiál projednán:
Přizváni: